TV-serien på lätt svenska

Avsnitt 1: Hur allt börjar
Början på berättelsen om de två vännerna Martina och Jamal. Varför är Martina i Sverige och vad har Jamal för dilemma?

Klicka på bilden!

Frågor avsnitt 1
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 1


Avsnitt 2Jamal på äldreboende
Jamal har nytt jobb på ett äldreboende och får en genomgång av en stressad föreståndare. Och vad är en lathund?

Frågor avsnitt 2
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 2


Avsnitt 3Den första lögnen
Martina söker vidare. Vem är egentligen Konrad? Jamal har ett jobbigt Skype-samtal med sin familj.

Frågor avsnitt 3
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 3


Avsnitt 4Ett djärvt förslag
Martina försover sig till sfi och Jamal försöker lösa sina problem på oväntat sätt.

Frågor avsnitt 4
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 4


Avsnitt 5Martinas hemlighet
Martina avslöjar sitt förflutna och Jamal trasslar in sig i fler lögner.

Frågor avsnitt 5
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 5


Avsnitt 6Festen
Martina går på fest och tar med sig paella. Men är hon verkligen välkommen på festen? Jamal lär sig reglerna på jobbet, som att klockan tre är det dags för fika.

Frågor avsnitt 6
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 6


Avsnitt 7Många bollar i luften
Arbetsförmedlaren tycker att Jamal, som pluggat till ingenjör i Irak, ska skriva ett personligt brev med några säljande formuleringar. Ett diskjobb är dock allt som finns att söka.

Frågor avsnitt 7
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 7


Avsnitt 8Nya ledtrådar
Martina hittar en gammal artikel som leder tillbaka till pappa Konrads skoltid. Och i Enskede finns en rektor som verkar veta mer än han vill avslöja.

Frågor avsnitt 8
Lär dig mer: Lektion till avsnitt 8


Avsnitt 9Ylva ger allt
Ylva gör allt för sina elever – även på fritiden. Men hennes popularitet uppskattas inte av alla. En kollega ifrågasätter hennes engagemang.

Frågor avsnitt 9


Avsnitt 10: Flickvännen
En före detta flickvän berättar om Konrads mörka förflutna, Jamals Skype-samtal går för långt. Och varför ljuger Göran?

Frågor avsnitt 10


Avsnitt 11: Nya känslor
Jamal jobbar jämt. Och nu tänker hans föräldrar komma till Sverige för att vara med på bröllopet med Ylva. Samtidigt blir Martinas känslor allt starkare.

Frågor avsnitt 11


Avsnitt 12: Ylva, Ylva, Ylva
Läraren som alla gillar är sjuk, så hur ska hon hinna hjälpa alla? En kollega tar över och blir trött på allt tjat om Ylva.

Frågor avsnitt 12


Avsnitt 13: Sommarstugan
Martina får ny information om sin pappa. Tillsammans med Jamal beger hon sig ut på en resa som vänder upp och ner på allt.


Frågor avsnitt 13

Avsnitt 14: Välkommen tillbaka?
Ylva är tillbaka och välkomnas av de flesta. Men hennes kollega tycker att rektorn borde veta mer om hennes nära relation till Jamal.


Frågor avsnitt 14

Avsnitt 15: De kriminella
Göran berättar äntligen sanningen, men inte vad Martina vill höra. Ylva träffar en psykolog men har svårt att fokusera på sina problem.


Frågor avsnitt 15

Avsnitt 16: Hemma hos Martina
Jamal kommer på besök och får veta mer om Martinas förflutna, om hennes arbete och hur hon bor. Men han har glömt en sak.


Frågor avsnitt 16

Avsnitt 17: Avstängd
Jamal hittar något intressant på KTH:s hemsida och Ylva får ett fruktansvärt besked. Martina hittar nya ledtrådar på tingsrätten.


Frågor avsnitt 17

Avsnitt 18: Dålig stämning
Medan Ylva behöver medicin försöker hennes kollega att bli populär. Martina och Jamal tar en promenad utmed vattnet och möter sin lärare i en oväntad situation.


Frågor avsnitt 18

Avsnitt 19: Viktiga samtal
Martina får ett överraskande samtal. SFI-eleverna samtalar med rektorn, som i sin tur ringer Ylva mitt under terapin. Och Jamal får en fråga av Martina som kan leda till något stort.


Frågor avsnitt 19

Avsnitt 20: Slutet gott?
Ska Martina hitta sin pappa? Får Ylva fortsätta undervisa? Ska Jamal få ett jobb han trivs med, och vad säger familjen i Kurdistan? Väljer vännerna vänskap eller kärlek? Ska de någonsin hitta hem?

Frågor avsnitt 20