Skriva

Färdighet för kurs D

1. Stor bokstav och punkt
  2. Stavning
  3. Bra struktur (inledning, huvuddel, avslutning)
  4. Variation i ordförråd (ord som passar till ämnet)
  5. Variation i meningsbyggnad (olika fundament i meningarna)
  6. Verb (rätt form, tempus och plats)
  7. Huvudsatser (rätt ordföljd, utvecklade)
  8. Bisatser (rätt bisatsinledare och tillsammans med huvudsats)
  9. Adjektiv (böj rätt efter substantivet)

På kurs D ska du skriva beskrivande text, argumenterande text och redogörande text. Här kan du studera dessa texttyper. Det finns en film som förklarar vad som är viktigt att tänka på när du skriver de olika texttyperna. Det finns även exempeltexter som är gjorda tillsammans med elever i klassrummet som du kan hämta inspiration från.

Träna beskrivande text.

Vad är typiskt för en berättande text?

En berättande text ska ha

1. rubrik
  2. inledning
  3. händelser
  4. avslutning.
Rubrik: använd en rubrik som sammanfattar din berättelse t ex ”Min vecka i Spanien”

Inledning:
 här måste du hjälpa läsaren att komma in i berättelsen och förklara vad du ska skriva om: ”Förra året åkte jag och min bästa kompis på en fantastisk resa till Spanien”.
Händelseförlopp: här skriver du din berättelse eller berättar vad som hände. Det är bra om du börja på ett nytt stycke när det händer något nytt i berättelsen.

Avslutning: här kan du sammanfatta din berättelse eller så kan du avsluta med personliga tankar om ämnet.

Skapa en Artikel
1. Min resa i Grekland————-rubrik

2. Förra året åkte jag och min bästa kompis på en fantastisk resa till Spanien. Vi åkte hemifrån klockan fyra på morgonen eftersom planet gick redan klockan sex. Flygresan gick bra men jag var ganska rädd under hela resan……………Inledning

3. När vi kom fram till hotellet, gick vi direkt till poolen och badade lite. Solen sken och det var jättevarmt. Det var så härligt att ligga under palmerna och läsa en spännande deckare. Jag låg och lyssnade på vattnet som kluckade och efter en timme somnade jag i solstolen.……….Händelse

Efter det gick vi och åt lunch på en Grekisk restaurang. Vi åt en typisk grekisk maträtt med skaldjur, kött och ris. Det var jättegott men starkt! Min kompis började hosta och drack säkert tre liter vatten på restaurangen. De som jobbade på restaurangen tyckte att det var jätteroligt.……….Händelse

På kvällen träffade vi två trevliga engelsmän som bodde på samma hotell som oss. Vi tog en promenad längs stranden och tittade på den fina solnedgången. Sedan avslutade vi kvällen på en mysig Tapasbar där vi åt gott och skrattade och pratade hela kvällen.

Resten av veckan badade och solade vi och träffade våra nya vänner. Vi var på många roliga utflykter runt stan. Det roligaste var när vi hyrde vespor och åkte upp i bergen. Vi fikade på ett gammalt kloster och besökte en lantgård där vi köpte goda ostar som bonden hade gjort själv.……….Händelse
Vi hade en underbar vecka och vi kände oss så nöjda när det var dags att resa hem. Jag hoppas verkligen att jag och min vän kan resa tillsammans fler gånger, vi trivdes bra ihop och ville göra samma saker. Jag reser gärna tillbaka till Spanien, vilket underbart land!………..avslutning

Den här filmen berättar om vad som är viktigt att tänka på i en beskrivande text.

• Här kan ni läsa exempeltexter för beskrivande text som vi har gjort tillsammans i klassrummet.
  • TRÄNA SKRIVA KURS D
  1. Argumenterande text (insändare)
  2. Ord och uttryk i argumenterande text (insändare)